LOADING

Type to search

Jaka dieta w insulinooporności?

Zdrowie

Jaka dieta w insulinooporności?

CKA Październik 23, 2018
Share

Diagnoza – insulinooporność. Co możemy jeść, aby poprawić swoje samopoczucie i stan zdrowia? Objawy IO to ciągłe zmęczenie, problemy z utrzymaniem prawidłowej wagi, obniżenie nastroju, częste bóle głowy, ochota na słodycze, uczucie zimna, zmiany skórne. Lista objawów jest bardzo długa i zróżnicowana. Nie oznacza to jednak, że u każdej chorej osoby wystąpią te same objawy. Każdy przypadek jest indywidualny i wymaga innego leczenia a czasem także odmiennej diety. Po diagnozie jednego trzeba być pewnym: zmiana diety i stylu życia to konieczność. Bez prawidłowej diety może pojawić się cukrzyca.

Po pierwsze: stop z cukrem

Najważniejsze to odstawić cukier oraz wszystkie produkty zawierające go. Dotyczy to słodyczy, ciastek, słodkich jogurtów, soków, napoi energetyzujących, lodów, pieczywa. Zdarzają się też produkty mniej oczywiste: parówki, wędliny, gotowe obiady, sosy, muesli. Przed zakupem należy zawsze czytać skład produktu. Unikać należy nie tylko cukru ale także fruktozy, glukozy, syropu glukozowego-fruktozowego oraz sacharozy. Najcięższe będą pierwsze dni bez cukru, po jakimś czasie organizm przyzwyczai się do jego braku.

Dieta o niskim indeksie glikemicznym

Produkty, które mają wysoki indeks glikemiczny podnoszą poziom cukru we krwi, co z kolei prowadzi do wyrzutu insuliny. Posiadając zdiagnozowaną IO należy zapoznać się z tabelami indeksu glikemicznego i wybierać produkty o niższym indeksie. Należy wybierać produkty o jak najmniejszym stopniu przetworzenia, np. pieczywo tylko pełnoziarniste, makarony razowe. Musimy zrezygnować z białego i tostowego pieczywa, białej mąki.

Spożywaj dużo warzyw

Są niskokaloryczne i większość z nich ma niski indeks glikemiczny. Zawierają wiele witamin i błonnik pokarmowy. Warzywa należy jeść do każdego posiłku – najlepiej surowe. Należy ograniczyć spożycie gotowanej marchewki oraz buraków – mają one wysoki indeks.

Co można pić?

Unikać należy słodkich napojów, nawet wód smakowych, ponieważ również zawierają cukier. Jeśli bardzo zależy Ci na owocach w diecie zrób z nich koktajle i dodaj jakieś warzywa lub jogurt. Koktajl możesz wypić w ramach któregoś głównego posiłku. Pomiędzy posiłkami najlepiej pić wodę lub ziołowe herbatki. Jeśli jesteś wielbicielem kawy nie musisz z niej rezygnować. Należy wypić ją do posiłku – nigdy pomiędzy.

Czy mogę jeść owoce?

Często się słyszy, że z owoców należy zrezygnować ponieważ zawierają fruktozę. Owoce posiadają jednak dużo cennego błonnika pokarmowego, który ogranicza skoki cukru i insuliny we krwi. Wiele owoców ma niski indeks glikemiczny. Nie należy zatem z nich rezygnować. Szczególnie polecane są owoce jagodowe: borówki, maliny, jagody, jeżyny, truskawki, wiśnie, agrest. Ponadto niski indeks mają także jabłka, melony i morele.

Nie ma jednej odpowiedniej diety dla wszystkich osób, których dotyczy insulinooporność. Wszystko zależy od wyników badań. Zalecenia są bardziej restrykcyjne dla osób z gorszymi wynikami. Duże znaczenie w samopoczuciu ma także odpowiednia ilość snu, unikanie stresu i regularna aktywność fizyczna.

Tags:

Leave a Comment